Det å ha suksess i sosiale medier er det mange som drømmer om. Man hører fra mange store bedrifter om mange likes, spredning og suksess. Hvordan får de det til? Hvordan kan små bedrifter utnytte det potensialet som finnes i sosiale medier?

Den største misoppfatningen er at man må ha høye budsjetter og store ressurser for å ha suksess. Selvfølgelig er det alltid ålreit å ha ressurser slik som Coca-Cola, Starbucks, og her i Norge DNB, men mindre selskaper har også noen fordeler når an kaster seg ut i de forskjellige kanalene i sosiale medier. Små selskaper har en mye bedre evne til å snu seg raskt, for å skifte retning til det som gir resultater. De er også mer villige til å lære, og tilpasse seg kanalene og markedet. De er i tillegg mer lokale, og dra nytte av lokalsamfunnet.

Her er sju punkter som kan bidra til en god sosial media-strategi i din selskapsstrategi for mindre bedrifter:

  1. Lytte og lære. Bruk Facebook, Twitter, Google +, Youtube, blogger og Google for å finne ut mer informasjon om din bedrift der ute, dine konkurrenter og hvilke muligheter som finnes. Finn aktivitetene, trendene og følg nyttige personer/selskaper.
  2. Finn noen gode suksesshistorier. De gode suksesshistoriene om god bruk av sosiale medier finnes. Her kan man lære veldig mye, og gi gode ideer, om veien videre.
  3. Kartlegg hva din bedrift og dine produkter kan gi av verdi for potensielle kunder. Det er viktig å være relevant og finne det unike du kan bidra med. Ha en rød tråd gjennom de kanalene du velger å være i. Da bygger du kjennskap og omdømme.
  4. Lag nå en visjon for hvordan du ønsker at din tilstedeværelse skal være i sosiale medier. Det som er viktig å tenke på er å bygge relasjoner, finn eller lag et nettverk, og hvordan du ønsker at sosiale medier skal kunne forbedre selskapsstrategien. Plukk også ut noen få kanaler du ønsker å være tilstede i, ikke gap over for mange.
  5. Dele og tilstedeværelse. Nå er strategien på plass, og man ønsker resultater raskt, ikke sant? Tiden fremover nå er viktig. Del nyttig informasjon i riktige kanaler, det vil si utover venner, bekjente og følgere du allerede har. Delta aktivt i diskusjoner om de riktige temaene. Prøv å skape verdi i diskusjonene/innleggene, og vær rask med svarene dine.
  6. Måling. Nå er du skikkelig i gang, og nå er det viktig å måle effekten. Det er opplest og vedtatt at det er vanskelig å måle i sosiale medier, men her er noen raske tips:
    1. Trafikk
      Ta hensyn til kvalitet, ikke bare kvantitet (antall likes, antall følgere, antall linker til ditt nettsted, etc.). Husk at sosiale medier skal være markedsverktøy for å skape trafikk inn på din nettside.
    2. Interaktivitet
      En engasjert kunde er en verdifull kunde. Med interaktivitet menes det å legge igjen kommentarer, delta i supportfora, legge igjen anmeldelser (produkter/tjenester), gi karakterer (Alt dette kan foregå på ditt nettsted, men også på andre nettsider. Hold øynene oppe.) Gjennom en god behandling av/dialog med dine kunder på sosiale medier kan du gjøre en negativ opplevelse til en positiv.
    3. Salg
      Salg kan måles lett når du selger produkter/tjenester online, men ikke så lett hvis de ikke er online. Bruk gjerne noen kroner på et CRM-system slik at du kan ha kontroll på henvendelser via sosiale medier, så kan du måle leads.
    4. Search Marketing
      Sosiale medier har en større effekt enn du kan forestille deg. En godt plassert video, en historie eller et bilde på et nettsted som Facebook kan generere mye trafikk og føre til en link til ditt nettsted. Det kan samtidig vekke interesse utover mediet.
  7. Lær! Lær fra alt du gjør underveis. Vær hele tiden aktiv i nettverket ditt for å høre hva som er bra, og hva som kan bli bedre. Kundeundersøkelser er også noe som alltid fungerer.