I disse SoMe-dager hører man mange diskusjoner om Facebook her og Twitter der. Alle skal være der, og alle skal være flinke der. Det er vel og bra, men jeg har følelsen at noen (flere) glemmer hva som er lokomotivet i kommunikasjonen med forbrukere, kunder og generelt Ola Nordmann.

Det å ha en god og fornuftig hjemmeside, der man styrer alt innhold og kommunikasjon selv, virker nedprioritert i disse app-dager og “best i klassen” i SoMe-fokuset.

Misforstå meg rett her, men SoMe skal brukes til å vise at bedriften er innovative og kreative med kommunikasjonen med kunder og forbrukere for å ha kortere marked- og responstid. Jeg mener også at disse kanalene skal bygge opp, og rundt, selskapets hjemmeside.  Facebook med sine 3,3 millioner norske brukere (Ipsos 2016) er perfekt for å bygge kampanjer og markedsføring, men ikke som et flaggskip i den digitale verden – men den skal rute forbrukere/kunder til selskapets nettsider. En god hjemmeside kan treffe 4,5 millioner mennesker hvis den blir brukt riktig, sammen med sosiale medier og søkeoptimalisering.

10 enkle punkter på hva en god selskapshjemmeside skal ha (ikke prioritert rekkefølge):

– Søkeroptimalisering
– Gode statistikkfunksjoner
– Interaksjon med besøkende
– Oppdaterte sider
– Lanseringer/kampanjer
– Karriere/Utviklingsmuligheter med ansatte som uttaler seg
– Delemuligheter – produkter, gode artikler, pressemeldinger.
– Lite scrolling på sidene
– Facebook Like-mulighet
– Integrert videospiller (gjerne Youtube for optimal spredning)

Du må ha en plan!

Alt dette her er viktig, men det aller viktigste er å ha en plan og retningslinjer for bruk av digitale medier. Hjemmeside har en tilnærming, og SoMe har andre tilnærminger. Man må lage en overordnet strategi/policy, og deretter utvikle en for hver av plattformene som er laget i henhold til den overordnede.

Et lite og enkelt eksempel:

Lansering av nytt produkt:

I overordnet plan ønsker man å bidra til at salget skal bli best mulig. Marketing har sine egne planer og digitale medier skal støtte opp om å spre informasjon og ha interaksjon med kundene og sluttbruker. Det aller beste er hvis nettside og Facebook-sidene blir integrert i markedsavdelings butikkmateriell/lokalavisannonser. Jeg vil si at det er en nødvendighet i disse dager, men ikke alle har midler og ressurser til dette.

Hjemmeside:
– Pressemelding
– Reklamefilm
– Bildebank av aktuelle produkt. Rene produktbilder i høy og lav oppløsning, og produktbilder sammen med mennesker.
– Alle de ovennevnte sidene skal enkelt kunne deles til og via sosiale medier
– Spørsmål og svar relatert til produkt.
– Informasjon om mulighet til å teste det nye produktet. Kjør sampling, gratis demo, og la sluttbrukerne få prøve produktet.

Facebook:
– Det aller viktigste er at de blir satt av ressurser til siden i produktlanseringstiden. Ikke legg ut masse info og moro hvis det ikke blir fulgt opp kontinuerlig.
– Legg ut pressemelding, produktbilder, reklamefilm og annet kampanjemateriell med link til hjemmesiden.
– Engasjer deg med forbrukerne. Svar på alt og alle i den grad det lar seg gjøre. Rute forbrukerne til hjemmesiden for ytterligere informasjon om produktet.
– Be dine og selskapets “venner” å dele dette. Samarbeid med kundene og leverandørene for å spre best mulig.

Youtube:
– Lag selskapets egne videokanal, og legg ut alt filmrelatert til produktlanseringen.

Søkeoptimalisering:
– Bruk penger på å søkeoptimalisere selskapet og produktet i kampanjeperioden.

Dette er den enkle veien å gå, og den billigste veien. Det er i tillegg hundre flere ting man kan gjøre i tillegg. Dette kommer jeg til å snakke om senere.

Innspill og tanker mottas med stor takk – enten det gjelder innhold, tema eller ris/ros.

Ta kontakt med meg på 45224573 eller eb@espenbrathen.no for en prat.